De tijd vliegt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roos en Irma - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roos en Irma - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos en Irma

09 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Ja, mensen het is nu al bijna zes weken geleden dat we zijn vertrokken uit het koude, regenachtige Nederland richting het zonnige warme gezellig Suriname (om jullie niet jaloers te maken hoor!!). Vorige week vrijdag moesten we voor het eerst afdansen om de basiscursus voor salsa af te sluiten. Nou met succes, we zijn allemaal met vlag en wimpel geslaagd. Nu worden we echt goed. De zaterdag erna zijn we voor een dagje vertrokken naar het stadje Nickerie. Hiervoor moesten we al om zes uur ’s ochtend aanwezig zijn bij het diakonessehuis. Hier gingen we met collega’s van Irma in een bus op weg naar Nickerie. Naast deze collega’s gingen er ook nog andere Nederlandse stagiaires mee. Na ongeveer twee uur rijden, stopten we voor de eerste keer. Gelukkig want ik deed het bijna in mijn broek door de hobbels en gezien het feit dat ik met mijn benen in mijn nek zat. De busjes hier zijn echt gemaakt voor kleine mensjes (zoals Irma) en ja als ik dan met mijn lange stelten kom zitten, zit ik al vaak klem haha. We dachten dat we er al bijna waren, voor ons gevoel waren we al uren onderweg maar we waren pas op de helft. Wij dus weer in de bus en na ongeveer nog eens een uur rijden kwamen we aan bij het huis van de man van een collega van Irma. Hier kregen we overheerlijke roti te eten, op de nuchtere maag. Het was immers pas elf uur ’s ochtends. Is weer eens wat anders dan een broodje.
Hierna gingen we door naar het centrum waar we anderhalf uur de tijd kregen om rond te kijken. Niet heel lang dus we besloten de markt op te gaan. De groenten en fruit zijn hier echt heel goedkoop, dat bleek ook maar weer op de markt. Het was echt heel druk op de markt en de vissen werden onder onze ogen gefileerd. We hebben op de markt nog even snel wat poeder gekocht, voor Holy Phakwe (zie verder in het verhaal) en een wit t-shirt. Om half één zouden we weer vertrekken, dus wij waren er netjes om half één in het busje maar de collega’s van Irma deden het iets rustiger en uiteindelijk vertrokken we om één uur richting de Zeedijk. Dit is in tegenstelling tot in Nederland echt een dijk aan de zee. Het leek wel een beetje op de pier van Scheveningen, alleen zag je aan de overkant Guyana liggen in plaats van Engeland. Nadat we even op de stenen hadden gelegen, (niet heel bevorderlijk voor je huid) gingen we weer verder. Onderweg stopten we weer bij een kennis van een collega, ja het is hier ons kent ons. We begrepen eerst niet zo goed wat we daar gingen doen, maar we konden hier uit echte kokosnoten drinken en eten. Ze werden voor onze neuzen gekapt met een levensgroot kapmes en geloof me, je wilt echt niet iemand ‘s nachts tegen komen met zo’n kapmes!! Het water uit een kokosnoot is niet super lekker, maar het vruchtvlees was wel erg lekker. Dit was voor ons een hele nieuwe ervaring en het zag er super tropisch uit; ons zo met die kokosnoten waar een rietje uitkwam. Goed na een klein halfuurtje gingen we weer verder, nee niet naar huis eerst weer wat eten. Dat is één ding waar ze hier heel goed in zijn dus kregen we, rijst met bruine bonen. Irma durfde zich hieraan niet te wagen omdat deze vorige keer niet heel goed vielen. Ik probeerde ze toch maar heb het geweten hoor. Ik had nog geen handje bruine bonen gegeten, maar mijn darmen konden het niet zo heel goed aan. De terugreis was ook niet heel bevorderlijk hiervoor, al onze organen werden even geshaked door de onverlichte weg vol met kuilen en hobbels. De chauffeur ging soms echt van 100 km/u naar 10 km/u en nee dat voelde niet altijd even fijn!!

Zondag nadat we heerlijk hadden uitgeslapen, wilden naar de palmentuin gaan omdat hier Holy Phakwe werd gevierd. Dit is een Hindoestaans feest waarbij men elkaar helemaal ondergooid met gekleurd poeder. Daarnaast kan je heel veel eten kopen en heerlijk dansen op muziek. Wij dus met ons nog witte t-shirt en gekleurd poeder op naar de palmentuin, hoorden we dat het al afgelopen zou zijn. We besloten toch even te gaan kijken, maar hadden onze daarvoor speciaal gekochte t-shirts al uit gedaan. Nou we hebben het geweten hoor. Alles zat onder en we waren echt helemaal gekleurd. Superleuk om een keertje mee te maken. Na een tijdje hadden we het wel weer gezien en zijn we lekker naar huis gegaan, gaan douchen en heerlijk gaan slapen.

We hebben nog wat foto’s gemaakt van straatbeeld van Paramaribo, want dat hadden we nog niet echt gedaan. Op de foto’s kun je zien hoe groot het verschil tussen de verschillende huizen hier, in arm en rijk bijvoorbeeld. Ook zie je hoe ze hier reclame maken, er worden de mooiste muurschilderingen gemaakt, nagemaakt van een plaatje van 20 bij 20 centimeter. Ook tante Rita wilde even voor ons poseren dus haar kun je ook bekijken.

• 09 Maart 2007 - 22:47

Tim:

Heee irma!

weer leuk om te lezen hoe het er bij jullie aan toe gaat!

Groetjes x Tim

• 09 Maart 2007 - 22:48

Tim:

Heee irma!

weer leuk om te lezen hoe het er bij jullie aan toe gaat!

Groetjes x Tim

• 10 Maart 2007 - 08:11

Chrizzle:

Ten eerste: Leuk om te zien dat ik naast Tyra Banks hang. Dat is een hele eer. Ten tweede: Zag ik daar de heilige, gouden M?? Hmm!!!! Beter als je genoeg hebt van die heerlijke bonen ff een big macje pakken!
    Veel liefs!!

• 10 Maart 2007 - 10:20

Chantal:

Hee Irma en Roos,

leuke dingen maken jullie mee zeg..Echt leuk om jullie verhalen te lezen...maar hier is het nu ook een beetje lekker weer hoor..zonnetje en 15 graden..nou voor de tijd van het jaar boffen we daar toch mee ;)

xxx ChaN

• 10 Maart 2007 - 14:12

Nikki:

Roos je maakt me jaloers blijf het zeggen !! Ik wil ook naar suriname vooral nu ik al die foto's en zo zie... Dat is pas leven daar mooi om te zien hoe gelukkig die mensen daar zijn ook al hebben ze het vaak niet al te breed..
    Een woord maar voor suriname " Geweldig"

Groetjes Nikki (DKJ)

• 10 Maart 2007 - 21:37

Sander:

Yo irmaatje leuk om weer mooie verhalen van jullie te horen. Ik ben zwaar jaloers op je dat jij daar gewoon melk uit een kokosnoot zit te drinken. Maarja van melk uit een kokosnoot word je vanzelf groot volgens Kinderen voor Kinderen.

Ik hoor wel weer van julie

x Sander

• 11 Maart 2007 - 10:11

Oma En Opa Duijn:

heel leuk wat jullie daar
    doen veel plezier hoor

• 11 Maart 2007 - 11:30

Nancy:

Lieve meiden! Wat zien jullie er schattig uit onder het poeder! Waar hang ik op de wc-deur? :-(
    Hoe is het op stage?
    Kus

• 11 Maart 2007 - 14:05

Ingrid De Haan:

Het blijft leuk jullie avonturen te lezen met de mooie foto's. Geniet ervan.
    Ingrid

• 12 Maart 2007 - 16:15

Mariska:

Hey wijfies, zo, wat lijkt het mij relaxt daar!! toch maar een keertje naar suriname op vakantie;) ik wacht op jullie next story....:)xxx

• 12 Maart 2007 - 19:11

Emy:

Hey Lieve meiden. Wat doen jullie allemaal leuke dingen!Echt leuk om al die surinaamse dingen te doen. En leuke foto's, zo krijgen we een beetje een idee waar jullie nu leven, zo ver weg....! Hoe is het met jullie stage? Nog enge dingen gezien of gedaan? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit? We missen jullie wel hoor! Trouwens hier schijnt het zonnetje ook, net lente! Veel plezier nog, dikke kus

• 12 Maart 2007 - 20:47

Herman:

hee vandaag was het hier ook gewoon mooi weer :) niet tropisch warm ofzo... maar warm genoeg om te chillen ;) het was bijna suriname hier haha veel plezier nog!